Korrigeringer
INFO FRA PER ENHOLM : KORRIGERINGER I BOKEN I OPPLAG NR. 2
Trykkfeil og faktafeil
Å lese korrektur er et nitid arbeide. Man kan underveis få inntrykk av at det dukker stadig opp nye feil. Det gjør jo ikke det, men det bare bekrefter at å lese korrektur krever sin mann eller kvinne fullt ut. Jeg vet det forekommer flere trykkfeil, eller rettere sagt, skrivefeil og også faktafeil, i boken om Bergstrøm og det er mitt ansvar. Det som forekommer av feil forringer imidlertid ikke på noen måte historien om Bergstrøm, men man blir skuffet og trist til sinns når man oppdager feil. Navn som er feil skrevet, et årstall som er feil. Uff. En feil som står der og gjør narr av deg og ikke er til å bli kvitt.
I det nye opplaget er skrivefeil og faktafeil rettet. Noe ny informasjon har kommet til.
Rettelser og tilføyelser
Side 26 - Tilføyelse
Bergstrøm ga heller ikke maleriene navn, bortsett fra maleriene på side 116,-117 og side 118. De øvrige maleriene er «døpt» av forfatteren. Kunstnere i Horten, på Bergstrøms tid, malte gjerne trær og flere har malt mektige trær som for eks. Tusenårseika på Karljohansvern. Navnet blir da enkelt.
Tordenskioldeika på Apenes har blant folk i Horten, ofte blitt forvekslet med Tusenårseika. Redaktør Hans Chr. Oset skriver om dette i Gjengangeren 21.05.2021.
Side 36 - Rettet
Maleriet som er vist i boken er Bergstrøms selvportrett og ikke Hvidstens maleri.
Riktig bilde blir satt inn. Teksten tilhørte Hvidstens maleri og er ikke rettet
Riktig maleri er vist nedenfor:

Side 37 - Endret tekst
Bildet er signert. Undertekst endret til:
En ung Eugen Hvidsten ble foreviget av den 28 år eldre Bergstrøm.
Bildet, en pastell fra 1921, er signert oppe til venstre og har også påskriften: Til Eugen julen 1921.
Side 64 - Endret stedsnavn.
Nederste bilde er ikke fra Regevik, men fra Revesand.
Side 73 - Endret.
KAFFISTOVA, EVENTYRBILDENE
Mange husker eventyrmaleriene som hang på Kaffistova, men selvfølgelig kun folk fra den eldre garde. Kaffistova ble jo nedlagt i 1964. Det var syv malerier med motiver fra kjente norske eventyr samlet av Asbjørnsen og Moe. I dag henger seks av disse maleriene i Kafe Breda på Lokalhistorisk Senter. Det syvende maleriet er på vidvanke. Fem av maleriene på Lokalhistorisk senter har en tegning av Erik Werenskiold som utgangspunkt, mens det siste er etter en tegning av Theodor Kittelsen. Kunstneren er imidlertid ukjent, hevder Lokalhistorisk senter.
I Gjengangeren av 25. november 1947 kan vi lese at Bergstrøm og Oswald Deberitz hadde, i forbindelse med et møte i Horten Kunstforening, dekorert tre vegger på Fylkingen med eventyrmotiver. Trolig er dette maleriene som, etter en mellomlanding på Kaffestova, har havnet på Lokalhistorisk Senter.
Senere malte Bergstrøm et eventyrbilde på brannmuren over kaminen hos datterens svigerfamilie på Tromøya. Det er tydelig at dette er Bergstrøms egen vri på en illustrasjon til eventyret «Bonde Værskjegg». Den vanlige «kjerringa» er byttet ut med en fager kvinne, og det er nok Bergstrøms datter Kari Synnøve. Se bildene nedenfor.
Veggmaleriet styrker antakelsen om at Bergstrøm og hans venn Oswald Deberitz, har malt eventyrbildene på Lokalhistorisk senter.


Side 82 - Faktafeil rettet
Administrasjonsbygget
Karljohansvern ble bombet i februar 1945.
Side 86 - Endring og ny info
Maleriet henger nå i Borre menighets hus. Det ble gitt som gave fra Bergstrøms familie.
Tekst unde bilde:
Maleriet hang i Tromøy kirkes gravkapell i mange år. Dette er hans eneste kjente maleri med
relgiøst motiv og ble malt på bestilling. Maleriet ble i 2024, av familien, skjenket til Borre menighet i Horten
og henger i menighetshuset der i dag.
Side 88 - Endring og ny informasjon
Ny tekst under bildet øverst på siden.
Totalistenes søndagsutflukt. Etter C.Krogh.
104 x 71 cm.
Side 98 - Endret tekst og ny info
Forbudstiden kan også ha inspirert Bergstrøm til å kopiere maleriet «Monche in einem Weinkeller/Monks in a Cellar». Opprinnelig et maleri av av den østerrikske maleren Joseph Haier. Hans maleri ble kopiert av en E.Grüner. Bergstrøm kjente til E. Grüners maleri og han malte minst 4 kopier. (E.Grüner er ukjent)
Haier var en kjent sjangermaler som levde fra 1816 til 1891.
Christian Krogh ferierte i flere år i Drøbak og da malte han «Totalistenes søndagsutflukt». Dette maleriet har Bergstrøm også kopiert og da trolig under forbudstiden. Maleriet henger i dag i lokalene til Horten Håndverk og Industriforening.
Side 112 - Rettet faktafeil
Baggerød hotell ble solgt av Klara Baggerøds arvinger i 1982, ikke som skrevet i 1952. (Informasjon fra Folkets Hus)
Side 126 - Rettet faktafeil
Ut på tur med Kari Synnøve. Det var nok i 1923.
Forøvrig så heter det:
- Geelmuydens gate
- Horten Fredslag
- Horten Dramatiske Club
- Kafe Breda
- Horten Diskusjonsforening
- Hortens hagebruksforening
- Kongens Fortjenstmedalje
- Horten Håndverk- og Industriforening
- Tronstads lokaler (Etter lensmann Olai Tronstad)